SZAKMAI
TÁJÉKOZTATÓ AZ AUTIZMUSBAN SZENVEDÕ
GYEREKEK OKTATÁSI LEHETÕSÉGÉRÕL MISKOLCON
A
kiadvány a 48. Sz. Általános Iskola Autista Tagiskolája
mûködésének 6. évfordulójára készült, 1998-ban.
KÖSZÖNET
A GYERMEK ÉS IFJÚSÁGI ALPROGRAM TANÁCSÁNAK,
AMELYNEK TÁMOGATÁSÁVAL ELKÉSZÜLHETETT EZ A KIADVÁNY.
Az
Autista Tagiskola címe:
3529 Miskolc, Görgey A. út 40. Telefon: 46/432-892
Új cím:
3526
Miskolc, Kassai út 15. Telefon változatlan.
Szakmai
csoportvezető:
Gécziné Szentesi Julianna gyógypedagógus
Készítette:
Gécziné Szentesi Julianna gyógypedagógus
KIADJA:
AUTISTA GYEREKEK OKTATÁSI ALAPÍTVÁNYA
3526 MISKOLC, Huba út 46.
OTP: 11734004-20427232
Adószám: 18424490-1-05
FELELÕS
KIADÓ: GÉCZINÉ SZENTESI JULIANNA
kuratóriumi elnök
Tördelés:
Klaviatura Bt.
"A
népességi vizsgálatok határozottan és bizonyosan mutatják, hogy az autizmus nem
képzeletszülte konstrukció, melynek irodalmi vonatkozásai vannak, hanem nagyon
is valódi jelenség" - írja Uta Frith az autizmusról 1989-ben írt
könyvében.
S ma egyre többen - pedagógusok, pszichiáterek, szülõk - igazolhatják a
szerzõt, s keresik a speciális kezelési, oktatási-fejlesztési,
"beilleszkedési" lehetõségeket. Mert hogy "mi okozza az
autizmust", ma sem tudjuk, de hogy mit lehet(ne), és kell(ene) tenni,
egyre többen.
Ez a szakmai tájékoztató is az út-, (a kiút)keresés lehetõségeit
taglalja lelkesen, hozzáértõen, jól kiérezhetõ
elkötelezettséggel.
Aki járt már autista gyermekek közösségében, és látta a diszfunkciós
gyermekekkel szeretetteljes elszántsággal foglalkozó pedagógusok, gondozók
hétköznapjait, az csak tisztelettel gondolhat rájuk. S az csak külön öröm, hogy
Miskolcon évek óta szakemberek által is elismert színvonalon foglalkoznak e
speciális törõdést, oktatást igénylõ gyermekekkel. Mindanyiunk
(de leginkább az autista gyermekek szüleinek) örömére.
Hogyan ?
Errõl szól ez a kiadvány.
Dr.
Koleszár Lajos
kórházigazgató fõorvos
országgyûlési képviselõ
Az
autizmus olyan súlyos fejlõdési rendellenesség, melynek kezelésében a
legfontosabb eszköz a speciális gyógypedagógiai fejlesztés. Ennek legfontosabb
célja, hogy az autista gyermek minnél könnyebben illeszkedjen be környezetébe,
aktívan és boldogan éljen saját képességei szintjén. Rendkívül fontosnak
tartjuk, hogy a szakemberek minden esetben a szülõkkel
együttmûködve tûzzenek ki reális célokat, melyek megvalósítása
megkönnyítheti a családok hétköznapjait. Miskolcon, az Autista Tagiskolában már
a hatodik tanévünk közepénél járunk. A gyakorlatban sikerült bizonyítani, hogy
a megfelelõ, egyénekre kidolgozott speciális módszerekkel befolyásolható
a szociális kapcsolatteremtés zavara. Célunk, hogy elérjük náluk egyenként a
maximális fejlettségi fokot. Mégis úgy érezzük, hogy ez így csepp a tengerben,
ami nem oldja meg a gyermekek és a családok sorsát. Nem tudunk teljes
segítséget nyújtani mindaddig, amíg nem sikerül kiépíteni a fejlesztési és
oktatási lehetõséget minden autista gyermek számára. Amíg nem sikerül a
megfelelõ társadalmi védelmet biztosítani külön-külön minden autisztikus
embernek olyan fokon, ahogyan igényli.
Szeretnénk remélni, hogy a kiadványunkban leírtak segítenek abban, hogy
megismertessük az autizmust. Továbbá bízunk benne, hogy egyszer minden ember
eljut oda, hogy elfogadja õket, olyannak, amilyenek és senki sem
közösíti ki õket és családjukat a másságért. Hisszük, hogy ez a kiadvány
is egy lépés ezen az úton. reméljük, hogy a sok jó szándék az autista gyermekek
érdekében összegzõdik majd.
Miskolc,
1998.január.
Gécziné
Szentesi Julianna
gyógypedagógus
"Ha itt vagy
is, csak elnézel,
akkor is nem engem érzel,
nem anyádat, nem apádat,
valami más csillagtájat"
(Várnai Zseni)
Ha egy kívülálló
lát egy olyan gyereket, aki rendületlenül harapdálja a kezét, vagy valamilyen
tárgyat pörget megállás nélkül, szinte önkívületi állapotban órák hosszat bámul
meredten egy számára érdekes tárgyat, s hirtelen felüvölt, ha korábban
otthagyott tárgyait valaki elmozdítja a helyérõl, akkor az embert
könnyen elfoghatja a félelem és a bizonytalanság.
Ilyen az autista gyermek. Bezárkózik saját világába, és óriási
erõfeszítést igényel, hogy megértsük õket.
Viselkedésük olyan, mint egy kétségbeesett segélykiáltás egy másik ember felé.
Ezzel a kiadvánnyal is szeretnénk elõsegíteni, hogy az autizmust minél
több ember megismerhesse és elfogadja. Továbbá szeretnénk bemutatni a speciális
pedagógiai fejlesztés lehetõségét Miskolcon, az Autista Iskolában.
Az autizmusban szenvedõ gyermekeknél elengedhetetlen, hogy kitekintsünk
az autizmussal kapcsolatos legfontosabb kérdésekre.
Az autizmus kifejezés az autos görög szóból ered, jelentése: önmaga. Ezt a szót
a század elején Bleuler használta a pszichiátriában a skizofréniával
kapcsolatban, az egyén valóságtól való visszahúzódására.
Sokáig ezért az autizmust a gyermekkori skizofrénia egyik formájának tartották.
Mára
bebizonyosodott, hogy az autizmus nem elmebetegség, teljesen más, mint a
skizofrénia. Az autizmus egy életen át fennálló fogyatékos állapot. Másik
tévhit, hogy érzelmi eredetû zavar, melyet az anyák hideg, elutasító
viselkedése okoz. Egyértelmûvé vált az is, hogy az autizmus nem csak a
jobbmódúak családjában megnyilvánuló betegség. Eloszlása a társadalom
különbözõ rétegeiben egyenletes. A legkorszerûbb elmélet szerint
az autizmus fogyatékos állapot, amely az esetek többségében az élet elsõ
három évében nyilvánul meg, és fennmarad az egész életen át. Kapcsolódhat más
fogyatékosságokhoz is, leggyakrabban értelmi fogyatékossághoz. Az autizmusban
szenvedõk kb. 75%-a értelmileg sérült. Gyakran társul az epilepszia is,
fõként serdülõkorban az esetek kb. 30%-ában. Az autizmus
gyakorisága a kutatások szerint a népességben kb. 10-25 tízezrelék. Ez azt
jelenti, hogy Magyarországon kb. 20000 autista ember él. Ebbõl kb. 8000
aki 10 éves kor alatti életkorú. Az autizmus diagnózisa négyszer gyakoribb
fiúknál, mint lányoknál.
Az autizmust mint önálló szindrómát elõször Kanner amerikai pszichiáter
írta le 1943-ban. Tõle függetlenül Bécsben, 1944-ben Asperger is leírta
az autizmus tünettanát. Kanner fõként súlyosabban fogyatékos, értelmi
képességeikben is sérült csoportot diagnosztizált. Asperger pedig viszonylag jó
értelmû, enyhébben fogyatékos autista személyeket vizsgált.
Az autizmus olyan fejlõdési zavar, melynek fontos sajátossága, hogy az
érintettek értelmi és egyéb képességeik tekintetében rendkívül széles skálán
helyezkednek el, vagyis nagy a valószínûsége annak, hogy Kanner és
Asperger ugyanazon fogyatékosság különbözõ formáit találta meg, melyet
ma a pervazív fejlõdési zavarok (PDD) közé sorolnak (DSM IV., IDC-10). A
pervazív szó azt jelenti, hogy a zavar az egész személyiséget érinti.
A súlyosan autista gyerekek olyanok, mintha üvegbúrába lennénk bezárva. Ezért a
zárt üvegbúrán repedést találni, azt bõvíteni, esetleg újabb
hajszálrepedéseket kialakítani a gyógypedagógiai teljesítmények legmagasabb
csúcsa.
Az
autizmus különbözõ formáit Lorna Wing (1987) a következõ
típusokba sorolta a viselkedések alapján, fõ szempontul a szociális
kapcsolatteremtés zavarát választva:
ˇ
izolált
típus: nem
beszél, vagy ha igen, akkor sem használja a beszédet kommunikációs céllal, a
szociális környezetrõl nem vesz tudomást, mozgásos bizarrériák
jellemzik, prognózisa a legrosszabb.
ˇ
passzív
típus:
szociálisan passzív, nem kezdeményez, de közeledést elfogad, viszonylag jó
értelmû. Ezen típusba tartozó autisták fejleszthetõsége a legjobb.
ˇ
bizarr
típus: furcsa
szereotíp, inadekvát módon gyakran kezdeményez kapcsolatot, viszonylag jó
nyelvi készségek és intelligencia jellemzi.
Az
érintett személyek életük során átkerülhetnek más csoportba. Az autizmus
spektrumába tartozó állapotok lényege a szociális kapcsolatteremtés zavara,
valamint a gondolkodás, fantázia, kommunikáció fogyatékossága.
Jellegzetességük, hogy az autista személyek nehézségekkel küzdenek saját és
mások mentális állapotának, érzelmeinek, szándékainak megértésében. A
fogyatékos énkép, önismeret, a mások felé irányuló empatikus készségek hiánya,
a kommunikáció nehézsége, mind a szociális készségek sérülésére utalnak. A
kommunikáció zavara a verbális és nonverbális területekre egyaránt vonatkozik.
Az autista emberek kb. 50%-a nem tanul meg beszélni az élete során, s beszédet
csak korlátozottan érti. A beszélõ autisták is kommunikációs
nehézségekkel küszködnek, sõt a jó képességûeknek is problémáik
vannak ezen a téren. A beszédük gyakran nem kommunikatív, elõfordul a
késleltetett echoália is. Hiányzik náluk a szimbolikus játék, hiszen ahhoz
olyan magas gondolkodási készségek szükségesek, melyek túllépnek a közvetlen
észlelésen, a dolgok szó szerinti értelmén. Az eddig felsorolt legfontosabb
tünetek mellett vannak úgynevezett járulékos tünetek is, melyek a
következõk:
A szenzomotoros készségek károsodásai, evéssel, ivással, alvással kapcsolatos
zavarok, szokatlan érzelmi reakciók és viselkedésmódok.
Autista személyeknél gyakran megfigyelhetõ, hogy túl érzékenyek a
külsõ ingerekre, vagy ellenkezõleg, nagyon magas az
ingerküszöbük. Vannak, akik nem bírják elviselni azt, hogy megérintik
õket, másoknak mintha nem lenne fájdalomküszöbük. A leírt tünetek
rendkívül változatosak, az érintett személyek élete során ezek megváltozhatnak,
enyhülhetnek vagy súlyosbodhatnak.
Az
autizmus változatos tünetei közül a legszembetűnõbbek az angol Nemzeti
Autista Szövetség plakátja nyomán:
1.
Közömbösen
viselkedik.
2. Nem játszik gyerekekkel, csak ha a felnõtt erõlteti és segíti.
3. Egyoldalú kapcsolatok, a válaszra már nem figyel.
4. A felnõtt kezével jelzi szükségleteit.
5. Szakadatlanul ugyanarról a témáról beszél.
6. Papagájszerûen utánozza a beszédet.
7. Bizarr viselkedés, például "repkedõ kézmozgás".
8. Indokolatlan nevetés, kuncogás, sírás.
9. A tárgyakat fogdossa, pörgeti.
10. Nem, vagy ritkán néz a mások szemébe.
11. Változások ellen tiltakozik.
12. Fantáziadús szerepjátékok hiánya.
13. Egyes dolgokat nagyon jól, gyorsan csinálhat, de nem olyat, amihez
szociális érzék kell.
Az
autizmus egyik lényeges jellemzõje az egyenetlen fejlõdésmenet. A
különbözõ fejlõdési területeken mutatkozik meg ez az
egyenetlenség. Egyes készségek kimagaslóan jók lehetnek, míg más területeken az
elmaradás hatalmas lehet. Jók lehetnek az eredmények például a mechanikus
emlékezet területén, de a szociális megértést vagy képzeletet igénylõ
problémák megoldása nehézséget okoz. Meg kell említeni a kivételesen jó képességeket,
elõfordulhatnak a rajzolás, a zene számolás területén. Ez viszont nagyon
ritka dolog. Ezek a képességek szigetszerûek, mert nem járnak együtt a
többi terület fejlõdésével.
A jó képességek mindennapi életben való alkalmazása szinte mindíg nehézséget
okoz, a megfelelõ szociális és kommunikációs képességek hiánya, valamint
az autisták merev gondolkodása miatt.
Az autizmus diagnózisát a viselkedés megfigyelésének alapján állítják fel. Az
állapot legtöbbször a második és harmadik életév között válik felismerhetõvé,
amikor a normális fejlõdés során kialakulnak azok a funkciók, melyek az
autista gyermekeknél sérültek (pl. változatos játék, megfelelõ reakció
ismerõs és idegen emberekre, a beszéd kommunikációs célú használata).
A diagnosztizálással kapcsolatban el kell mondani, hogy országosan az 1989 óta
mûködõ Autizmus Kutatócsoport az a szakmai centrum, amely az
autizmus diagnosztizálásában a legkiemelkedõbb. Címük: Autizmus
Kutatócsoport, 1089 Budapest, Delej u. 24-26. Telefon: (1) 210-4363. Fax: (1)
314-2859.
Magyarországon
huszonnégy olyan speciális, autista gyermekeket fejlesztõ csoport
mûködik jelenleg, amely az Autizmus Kutatócsoport Országos Pedagógiai
Hálózatának tagja. Ez azt jelenti, hogy a kutatócsoport szakmai segítséget
(szakemberképzés, szakanyagok, információk, tanácsok adása stb.) nyújt a
gyógypedagógusoknak az autista gyermekek képzésében, az általuk diagnosztizált
gyerekek fejlesztésének meghatározásában.
A Miskolcon mûködõ Autista Iskola (amely a 48. Sz Általános Iskola
Tagiskolája) is ennek a pedagógiai hálózatnak a tagja. Bátran mondhatom, hogy a
tagiskolában dolgozó gyógypedagógusok - az Autizmus Kutatócsoport által
szervezett speciális tanfolyamok és vizsgák, valamint a tudományos nemzetközi
konferenciákon való részvétel eredményeként Borsod-Abaúj-Zemplén megye legjobb
szakembereivé váltak az autista gyermekek speciális pedagógiáját tekintve.
A hat év alatt számos fõiskolai és egyetemi hallgató, valamint
gyógypedagógiai asszisztens töltött itt egy-két hét gyakorlati idõt. Ez
nagy mértékben segíthette tanulmányaikat. A jövõben is szeretettel
várjuk az érdeklõdõ hallgatókat és minden szakembert.
A
diagnózis felállítása után az érintetteknek speciális fejlesztésre, és az
esetek többségében egész életen át tartó támogatásra van szükségük. A
korszerû ellátás hazánkban kezdeti stádiumban van. A tanköteles korú
autista gyermekek speciális ellátására van esély napjainkban, hiszen a
Közoktatási Törvény már tartalmaz az autista tanulókra is vonatkozó paragrafusokat.
Az 1993. évi LXXIX. (az 1996. évi CXXI. törvénnyel és az 1996. évi LXII.
törvénnyel módosított) Közoktatási Törvény 6. paragrafusa szerint "minden
gyermek tanköteles" és joga van ahhoz, hogy állapotának, személyes
adottságának megfelelõen, megkülönböztetett ellátásban
részesüljön..." (10. § 3. bekezdés)
A törvény az autizmust, mint pervazív fejlõdési zavart, a más
fogyatékosságok kategóriájába sorolja (121. § és a 18. a. bekezdés), és
meghatározza az autista gyermekek oktatási feltételeit (pl. 30. § és 52. § 5.
e. bekezdés). A törvényi feltételek tehát már adottak, de a gyakorlatban még
sokszor a szülõk és a szakemberek hatékony közbenjárásán múlik, hogy egy
városban megvalósul-e a szakszerû ellátás.
1992
októberében az érintett szülõk, az Autizmus Kutatócsoport, Miskolc Város
Önkormányzatának összefogásával létrejöhetett, akkor még a 10. Sz. Általános
Iskolához csatolva gazdaságilag, az Autista Tagiskola. 1994
szeptemberétõl a 48. Sz. Általános Iskolához (ahol enyhe fokban értelmi
fogyatékos gyerekek oktatása folyik) tartozik.
Az
Autista Tagiskola helyileg a 11. Sz. Bölcsöde egyik megüresedett szárnyában
kapott helyet. Kezdetben hat autizmusban szenvedõ gyermek fejlesztése
indult el. Jelenleg, a hatodik tanévünkben már huszonnégy gyermek fejlesztése
folyik ugyanakkora területen. A helyiséget kinõttük, a gyermekek
zsúfoltan vannak. Remélhetõleg a közeljövõben a Miskolci
Önkormányzat segítségével megoldódik majd ez a probléma.
Amenyiben nagyobb helyre költözünk, lehetõség nyílik arra, hogy a
felvételre váró gyerekeket is beiskolázzuk. Jelenleg négyen várnak felvételre,
s a minél elõbb elkezdett speciális képzés elõsegíthetné az
autizmusból eredõ hátrányok csökkentését, módosítását.
Iskolánkban
huszonnégy, autizmusban diagnosztizált gyermek fejlesztését végezzük.
Tizennyolc a fiú- és hat a leánytanulóink száma. Négy gyógypedagógus, négy
pedagógiai asszisztens egy kisegítõ és három közhasznú dolgozó látja el
a feladatokat. Az autista gyermekek speciális fejlesztésének három egymásra
épülõ szakasza van. A gyermek fejlesztését minden esetben az elsõ
szakaszban kell kezdeni. Az egymásra épülõ szakaszok idõtartama
elõre nem meghatározható. A fejlesztés üteme és a tanuló továbblépési
lehetõsége, illetve kimenet a következõ szakaszba, függ a
fejlõdés mért eredményeitõl. A szakaszoknak megfelelõen
három csoport mûködik nálunk, habilitációs csoport,
elõkészítõ és iskolás csoport.
Elsõ
szakasz:
habilitációs csoport
Célja: az elemi adaptív viselkedések kialakítása. A szociális és kommunikációs készségek célzott fejlesztése. A sztereotíp és inadekvát viselkedések kialakulásának lehetséges visszaszorítása. Megfelelõ vizuálisan alátámasztott, speciális környezet kialakítása. Speciális eszközök és rutinok kialakítása.
FEJLESZTÉSI
TERÜLETEK
Kommunikáció
és szociális viselkedés
ˇ
beszéd
elõtti, csecsemõkornak megfelelõ gesztusok és mimika
kialakítása
ˇ
a
szociális kapcsolatteremtés elemeinek tanítása (pozitív megerõsítéssel,
jutalmazással)
ˇ
beszéd,
vagy ennek kialakulásának hiányában alternatív kommunikáció használatának
tanítása
ˇ
a
tanítási helyzetekben szükséges elemi szociális viselkedés kialakítása
ˇ
kommunikációs
eszközök használatának tanítása (nem kizárva az olvasást, beszédfejlesztést)
Fejlõdési
funkcióelmaradások, önkiszolgálás
ˇ
alapvetõ
készségek kialakítása (megfelelõ étkezés, szobatisztaság, tisztálkodás,
öltözködés)
Kognitív
fejlesztés
ˇ
elemi
ismeretek és fogalmak
ˇ
elemi
logikai mûveletek és összefüggések tanítása
ˇ
szociális
kognitív készségek kialakítása struktúrált keretek között (pl. játék-,
használati eszközök célszerû használata)
ˇ
az
általánosítás képességének fejlesztése
ˇ
az
elsajátított készségek önálló használatának tanítása
ˇ
a
megtanult készségek alkalmazása más összefüggésben
Viselkedésproblémák
kezelése
ˇ
a
viselkedésproblémák megelõzése
ˇ
alternatív
viselkedések kialakítása
ˇ
meglévõ
viselkedésproblémák kezelése
Második
szakasz,
elõkészítõ csoport
Célja: az
elsajátított ismeretek bõvítése és minél aktívabb részvétel az iskolai,
otthoni és iskolán kívüli környezetben.
FEJLESZTÉSI
TERÜLETEK
Az
elõzõ szakasz feladatai bõvülnek az alábbiakkal:
ˇ
képességek
szinten tartása az önállóság fejlesztésével
ˇ
szociális,
kommunikációs, kognitív fejlesztés
ˇ
a
munkára és tanulásra nevelés megalapozása
ˇ
az
önellátás körének bõvítése
ˇ
házimunkára
nevelés
Célja
megalapozni a felnõtt korban egyénileg eltérõ maximális
szintû adaptációt, önállóságot és munkavégzõ képességet.
FEJLESZTÉSI
TERÜLETEK
Az
elõzõ szakasz területei bõvülnek az alábbiakkal:
ˇ
képességek
szinten tartása, fejlesztése
ˇ
tantárgyi
ismeretek
ˇ
önszervezés,
önállóság, szociális integráció
ˇ
munkára
nevelés, pályaorientáció
Az
autisztikus tanulók csoportja rendkívül heterogén. Ez igaz általánosságban és
igaz a Miskolcon és környékén élõ autista gyerekekre egyaránt. Ezért a
tanulók nagy részére nem alkalmazható a NAT követelményrendszere.
Számukra a mûveltségi területek helyett fejlesztési területek
kijelölésére kerül sor. A pedagógiai fejlesztés harmadik szakaszában a NAT a
minimális követelményektõl rugalmasan, egyéni eltérésekkel alkalmazható.
A NAT egyes életkori szakaszaihoz rendelt minimális követelmények
idõtartamát szükség esetén egyénenként ki kell tolni. Osztályfokok
elkülönítése csak tantárgyanként és egyénileg lehetséges. A tananyagot
mennyiségi és minõségi szempontból módosítani és redukálni kell, az
autisztikus tanulók fejlettségi szintjének megfelelõen. A sajátos,
egyéni eltéréseket az egyéni fejlesztési tervekben dolgozzuk ki. A tananyag
elsajátításához speciális módszerek és eszközök szükségesek.
Az
integráció csak akkor indokolt, ha egyértelmûen az autista gyermek javát
szolgálja. Ennek megítéléséhez az alábbiakban felsoroltak mérlegelése
feltétlenül szükséges. Az integráció lehetõsége elsõsorban a
harmadik szakaszban nevelt tanulók egy részére lehet reális.
Az integráció feltételei:
ˇ
A
tanuló részérõl átlagos vagy átlag feletti intelligencia. Enyhe
autisztikus fogyatékosság, minimális viselkedésproblémák.
ˇ
A
családtagok részérõl maximális együttmûködés a szakemberekkel, a
gyermek intenzív támogatása.
ˇ
Az
iskola részérõl a speciális módszertanban jártas pedagógus szükséges.
Jól elõkészített, egyénre szabott tervezés, speciális eszközök,
módszerek és környezet.
ˇ
A
befogadó gyermekcsoport megfelelõ felkészítése.
ˇ
Szakértõi
csoport, akik a szülõket és a pedagógusokat szükség szerint,
folyamatosan ellátják szakmai tanácsokkal.
ˇ
Az
integrált gyermek legyen elégedett az iskolai élettel, nagyon fontos, hogy jól
érezze magát.
A
fentiek megléte esetén is a fokozatosságot mindíg figyelembe kell venni.
Elõfordulhat, hogy szükséges egyes tantárgyakból felmentést kérni, vagy
tananyag-csökkentést. Jelenleg egy kislány integrálása van folyamatban nálunk,
aki óvodai nagycsoportba fog kerülni. Bízunk benne, hogy tartós lesz
integrációja és utána normál általános iskolába kerülhet.
A
megalakulás óta folyamatosan azon dolgozunk mi, az Autista Tagiskolában dolgozó
gyógypedagógusok és pedagógiai asszisztensek, hogy a legjobb, leghatékonyabb és
legeredményesebb autizmus-specifikus pedagógiai fejlesztést adjuk a hozzánk
járó autista gyermekeknek. Fontos számunkra emellett, hogy fogyatékosságuk
mértékét is figyelembe véve, a lehetõ legegészségesebben élhessenek
testi és lelki értelemben egyaránt.
Minden gyermek számára szeretnénk biztosítani az optimális intellektuális és
érzelmi fejlõdést, illetve egy olyan személyiségszerkezetet, amely
alkalmassá teszi, hogy jobban beilleszkedhessen a társadalomba.
Miközben
békében és harmóniában él önmagával és környezetével.
Fontosnak tartjuk a minél korábban megkezdett fejlesztést annak érdekében, hogy
az autizmussal együtt járó tüneteket, viselkedésproblémát a
lehetõségekhez mérten csökkenthessük. Szeretnénk elérni a gyermekek
énképének kialakítását, amely az autizmus esetében nagyon nehéz feladat. Célunk,
hogy a speciális terápiás foglalkozások folyamatos alkalmazásával
(szenzomotoros fejlesztõ terápia, zeneterápia, játékterápia, kézimunka,
házimunára nevelés, úszás, bábterápia, számítógépes ismeretek stb.) az
egyénenként elérhetõ legmagasabb fejlettségi szintet érhessük el,
csökkentsük a szociális kapcsolatteremtési zavart, amely az autizmus
vezetõ tünete. Fontos számunkra, hogy segítséget nyújtsunk minden
szakmai tudásunkkal és emberi érzéseinkkel, empátiával és õszinte
szeretettel, hogy kilépjenek abból az öntörvényû, bezárt világból,
amelyben élnek. A környezethez való pozitív érzelmi viszony kialakítása, a
növény- és állatfajok megbecsülése és megismertetése pedig alapfeltétele annak,
hogy hosszadalmas fejlesztõmunka eredményeként az emberi kapcsolatokat
és érzelmeket is elfogadja maga körül, valamilyen szinten.
Szenzo-motoros fejlesztõ programunkban
három
nagyon fontos részterület fejlesztését végezzük.
FINOMMOTORIKA
FEJLESZTÉS, melynek célja a megfelelõ szem-kéz koordináció kialakítása,
amely alapja a megfelelõ ceruzafogásnak is.
NAGYMOZGÁSOK
FEJLESZTÉSE, melynek legfontosabb célkitûzései a következõk:
ˇ
A
torna, a mozgásos játékok fejlesszék a gyermekek természetes mozgását (járás,
futás, támasz, függés, egyensúlyozás, dobás).
ˇ
Fejleszteni
a testi képességeket, mint az erõ, ügyesség, gyorsaság, állóképesség.
ˇ
Kedvezõen
befolyásolni a gyermeki szervezet növekedését, teherbírását és az egyes szervek
teljesítõképességét.
ˇ
Egészséges
életmódra nevelni, megfelelõ kondíciót biztosítani a mindennapi
feladatokhoz.
ˇ
A
mozgáskultúra fejlesztése mellett segíteni a térben való tájékozódást, valamint
a személyiség akarati tényezõinek alakulását.
A
kiscsoportos mozgásfejlesztés keretein belül lépéseket teszünk arra, hogy a
mozgás, a sport az együttes cselekvést, a társas kapcsolatokat megkönnyítse
számukra.
A TESTI TUDATOSSÁG ÉS UTÁNZÁS területén a legfontosabb, hogy
az autizmusban szenvedõ gyermekek elõször saját, majd mások
legfontosabb testrészeit meg tudják mutatni, illetve megnevezni. Mindezt tükör
segítségével végezzük, az utánzás módszerével. A felnõtt segítségével
egyéni foglalkozás keretében érjük el a legjobb eredményeket ezen a területen.
Zeneterápiás
foglalkozásainkról
A
zeneterápiás foglalkozásoknak két típusa van, az egyik az aktív zenélés, a
másik a passzív zenehallgatás.
Az aktív zenélés legtöbbször kétszemélyes kapcsolatban, illetve kiscsoportos
formában történik. A gyerekeknek alkalmuk nyílik a legkülönfélébb zeneeszközök
kipróbálására (triangulum, furulya, dob, cintányér, szintetizátor stb.). Több
autista gyermek esetében a zenélés a szociális kapcsolatteremtést
elõsegíti, viselkedésproblémáit csökkenti, aktívan és
érdeklõdéssel részt vesz benne. Színkotta segítségével egyszerû
dalokat is képesek megtanulni.
A passzív zenehallgatás (természetesen megfelelõen kiválasztott
zenemûvek esetén) kedvezõen hat nemcsak viselkedésükre, hanem
sokszínû érzelmi megnyilvánulást is eredményezhet.
Az
autizmus vezetõ tünete a szociális kapcsolatteremtés zavara, és ez
szembetûnõen megnyilvánul az autista gyermek játéktevékenységében
is. Ép gyermeknél szinte észrevétlenül alakul ki négy-ötéves korra a
szerepjáték és a csoportos játék. Az autista gyermekek legtöbbször a játékokat
céljának nem megfelelõen használják. Például sorba rendezik, geometriai
alakzatokat raknak ki belõle, szagolgatják, nézegetik, ütögetik stb. Meg
kell õket tanítani arra, hogy hogyan kell játszani az egyes játékokkal
és arra is, hogy valakivel együtt játszani sokkal nagyobb öröm, mint egyedül,
elszigetelõdve mindenkitõl.
Az
egyik legnépszerûbb tevékenységi forma autista gyermekeink körében.
Nagyon sok gyerek szívesen gyurmázik, fest és dolgozik színes papírokkal.
Több gyermekünk esetében a rajzolási, festési készség az a szigetszerû
képesség, amely képességei közül magasan a legjobb.
A
gyerekek egy részét öröm tölti el, ha valami apró tárgyat barkácsolhat a
felnõttek segítségével (pl. szélforgó, karácsonyfadísz, zászló,
textilkép, ajándéktárgy stb.) Van olyan gyermekünk, aki bámulatos gyorsasággal
rajzolja le a mesékben látott, számára fontos szereplõket (Süsüt,
Pingut, Pöttyöt, Fehér Agyart stb.).
Nagyon
fontos terület a fejlesztésben, mert szeretnénk, hogy az autista gyerekek
eljussanak ezen a téren olyan szintre, hogy alapvetõ, de ugyanakkor nem
túl bonyolult konyhai mûveleteket elvégezzenek. Például a
következõket:
Egyszerû terítési feladatokat, önállóan tudjon kenyeret kenni, kancsóból
önteni a pohárba, asztalokat letörölni, terítéket leszedni, vizet engedni a
csapból, egyszerû ételeket elkészíteni stb. Ezek nagyon könnyûnek
tûnõ feladatok, de akik jól ismerik autista gyermekeinket, azok
tudják, hogy ezek megvalósítása nagyon nehéz feladat.
Az
úszás rendkívül jó hatással van az autista gyermekekre. Heti egy alkalommal
rendszeresen járnak a gyerekek a GYEK-uszodába, ahol úszóedzõ irányítja
a terápiás foglalkozásokat. Az úszás gyerekeink egészségügyi célú
habilitációját és rehabilitációját is szolgálja, javítva mozgáskultúrájukat és
ellenállóképességüket is. Csökkenti a szociális kapcsolatteremtés zavarát.
Egy
hónapja nyílt lehetõségünk, hogy bevezessük autista gyermekeinknél a
bábterápiás foglalkozásokat. A Közoktatási Modernizációs Alaphoz benyújtott
sikeres pályázatunkon nyert összeg segítségével tudtuk ezt megvalósítani. Már a
korábbiakban is olvastunk arról, hogy a báb segíthet autista gyermekek
kommunikációjának fejlesztésében.
Elképzeléseinket
is felülmúlta az a tény, hogy a gyerekek többsége aktívan bevonható ezekbe
a foglalkozásokba. Megfigyeléseink szerint az egyébként feszült
gyermekeink oldottabbak lesznek, könnyebben megnyilvánulnak, többet beszélnek a
bábozás során.
Az
1997. év végén, szintén egy sikeres pályázati munka eredményeként (a Soros
Alapítvány támogatásával) számítógépet tudtunk venni, mely a jobb
képességû autista gyerekek hatékonyabb fejlesztését szolgálja majd. A
számítógép nemcsak az értelmi fejlesztést, hanem a kommunikációs deficit
csökkentését is elõsegítheti.
Összefoglalva:
terápiás foglalkozásaink mind azt szolgálják, hogy az autista gyermekeink
egyéni képességeinek maximumát a felszínre hozhassuk. Ezáltal fokozzuk az
értelmes, hasznos tevékenységek idõtartamát és lehetõségét,
ugyanakkor csökkentsük az értelmetlen, sztereotíp, bizarr megnyilvánulások,
viselkedésproblémák mennyiségét. A szociális kapcsolatteremtés deficitjének
csökkentésében hatékonynak bizonyultak ezek az eljárások, ezért ezek
továbbfejlesztése fontos számunkra.
Tagiskolánk
gazdaságilag a 48, Sz. Általános Iskolához tartozik, amely enyhe fokban értelmi
fogyatékos gyermekek fejlesztését végzi.
1997 tavaszán létrehoztuk alapítványunkat, hogy a tagiskola mûködési
feltételein, speciális eszköztárán javítsunk.
Autista
Gyerekek Oktatási Alapítványa
3526 Miskolc, Huba út 46.
OTP 11734004-20427232
Adószám: 18424490-1-05
A
kuratórium elnöke: Gécziné Szentesi Julianna gyógypedagógus
A kuratóriumban gyógypedagógusok és szülõk egyaránt jelen vannak.
Alapítványunknak több önkéntes segítõje is van, akik köszönetet
érdemelnek munkájukért.
ˇ
Szeretnénk
az autizmusban szenvedõ tanulóink érdekeit képviselni minden fontosabb
fórumon. Fontos számunkra, hogy az autizmussal kapcsolatos felvilágosító
munkával elérjük az autista gyermekek esélyegyenlõségének javítását.
ˇ
Pályázatok
megírásával, támogatók keresésével szeretnénk biztosítani az autista gyermekek
számára leghatékonyabb eszközöket és terápiás lehetõségeket.
ˇ
Támogatjuk
a helybõvítés lehetõségét, mivel egyre zsúfoltabb a gyerekek
elhelyezése a jelenlegi területen.
ˇ
Szeretnénk
elérni, hogy valamennyi autizmusban diagnosztizált gyermek Miskolcon és
környékén speciális ellátásban részesülhessen.
ˇ Terveink között szerepel szakmai jellegû tanfolyamok szervezése nemcsak szakembereknek, hanem az érdeklõdõ szülõknek is.
Köszönettel tartozunk mindazoknak, akik támogatták anyagiakban vagy más módon alapítványunkat. Így hozzájárultak az autista gyermekek oktatási feltételeinek javításához. Köszönetet érdemelnek azok a szülõk és pedagógusok, akik bármilyen formában támogatást nyújtottak iskolánknak.
Péter
második gyermekként született a családba. Nagyon vártuk õt. 13 hónapos
koráig teljesen olyan volt, mint bármelyik kisbaba. Akkor történt, hogy
befulladt, és kórházba került. Amikor kikerült a kórházból, azt vettük észre,
hogy teljesen másként viszonyul hozzánk és az egész külvilághoz. Nem nézett a
szemünkbe, a késõbbiekben is úgy hajtotta végre az utasításainkat, hogy
ránk sem nézett. Beszédfejlõdése megállt. Idegenekkel szemben úgy
viselkedett, mintha süket lenne teljesen, nem vett róluk tudomást.
Még nem volt egészen három éves, amikor Dr. Gerõ Zsuzsa diagnosztizálta,
hogy nagy valószínûséggel Péter kora gyermekkori autizmusban szenved.
Lakóhelyünkön szerencsére befogadta, ameddig lehetett, a normál óvoda. Hatéves
korában speciális gyógypedagógiai óvodába került, ahol értelmi fogyatékos
gyerekek voltak.
Az ottani óvónõ világosított fel bennünket, hogy Miskolcon van speciális
Autista Tagiskola. Az Autizmus Kutatócsoport Budapesten megerõsítette
szakvizsgálatával az autizmus tényét és azt, hogy õk is az Autista Tagiskolát
javasolják Péter megfelelõ fejlesztéséhez.
Beszédfejlõdése szépen alakul. Második tanévét tölti az iskolás
csoportban, ahová minden reggel nagy örömmel érkezik. Itt lehetõség
nyílik arra, hogy állandó felügyelet és irányítás mellett egyéni képességeinek
megfelelõen sajátítsa el az olvasás, írás, számolás alapjait. Az iskola
pedagógusai, dolgozói mindent megtesznek a maximális fejlõdés érdekében.
Péter fejlesztése csak ilyen kiscsoportos foglalkozás keretében lehetséges,
ahol a tantárgyi ismereteken túl lehetõség van a tájékozódás, az
önkiszolgálás, a munkavégzés, a kommunikáció, a szociális készségek fejlesztése
is.
Én csak hálás lehetek, hogy ez az iskola létezik és mûködik.
Singlárné
Dunka Ida
szülõ
Támogatóink:
Single Product
Kft., Mol Rt., Wis Rt., Soros Alapítvány, Közoktatási Modernizációs Alap, Az
Emberért és Miskolcért Alapítvány, Adeptus Kft., Ortopán Kft., Stollwerk
Budapest, Dr. Jankovich Gyuláné, Malév Rt., Gyermek és Ifjúsági Alapprogram
Tanácsa, Dunex Kft., Ökomenikus Szeretetszolgálat, Máltai Szeretetszolgálat,
Közép-európai Nemzetközi Bank Rt., Rimán János önkormányzati képviselõ
úr, Szentesiné Szilágyi Gabriella önkormányzati képviselõ úrhölgy, Dr.
Csiba Gábor önkormányzati képviselõ úr, Nyulászy Istvánné önkormányzati
képviselõ úrhölgy, Nyakó István önkormányzati képviselõ úr, Orosz
Lajos önkormányzati képviselõ úr, Szûcs Erika önkormányzati
képviselõ úrhölgy,
Dr. Bistei Attila önkormányzati képviselõ úr, Káli Sándor
alpolgármester, önkormányzati képviselõ úr, Nyírõ Pál önkormányzati
képviselõ úr, Barna István önkormányzati képviselõ úr, Feledy
Péter önkormányzati képviselõ úr, Párkányi Zsolt önkormányzati
képviselõ úr, Varga Zoltán önkormányzati képviselõ úr, Horváth
Ottóné önkormányzati képviselõ úrhölgy, Lion Klub, Miskolc
(*) A kiadvány megjelenése óta eltelt
idõben az iskola és az alapítvány címe megváltozott, mivel az iskola az
1998/99. tanévet már új
helyen kezdte. Az új cím: Miskolc, Görgey út 40. Telefon: (46) 432-892. A 2007/08 tanévet az intézmény új helyen
Miskolc, Kassai út 15. alatt kezdte, telefonszám változatlan.